poniedziałek, 12 października 2015

Czosnek ozimy

W zeszłym roku po raz pierwszy posadziłam czosnek ozimy, czy dużo czy mało to już jest kwestia indywidualna. Uważałam, że dużo (w momencie sadzenia) okazało się mało (rozszedł się po rodzinie). A ile posadziłam ?? 90 główek, oczywiście nie wszystkie się udały, nie wszystkie były ładne, równe i duże.  

Plony tegoroczne- jeszcze przed obróbką, świeżo po zbiorze.

  Na wielkość na pewno wpływ ma podłoże- u mnie lekko gliniaste-wilgotne, nawożenie i podlewanie, a także staranność przy sadzeniu- polecam pilnowanie odległości między ząbkami. W zeszłym roku pod koniec sadzenia gdy zaczęło brakować mi już miejsca a ząbki jeszcze były, postanowiłam, że posadzę je troszkę ciaśniej, w związku z czym otrzymałam mniejsze główki, ale to nic.
  Nauczona również doświadczeniem wiem, że nie trzeba zbierać całego poletka razem na hura. Przy następnych zbiorach będę pilnować aby zbierać czosnek tylko wtedy gdy jest taka potrzeba, nie będę go przetrzymywać w ziemi i czekać aż dojrzeją pozostałe, ponieważ wtedy ten, który dojrzeje wcześniej zaczyna nagniwać u nasady łodygi.
W tym roku nie posadzę, aż tylu ząbków czosnku - przynajmniej takie jest moje założenie. Główny powód to duża wrażliwość na przechowywanie...czosnek ozimy źle zimuje, jest bardzo dobry do przetworów, lecz aby mieć czosnek na zimę muszę posadzić odmianę letnią. Tak też zrobię już w marcu/kwietniu.
Krótka instrukcja sadzenia czosnku ozimego: termin przełom października i listopada, podłoże mieszam delikatnie z torfem ogrodniczym tylko i wyłącznie dlatego, aby dostarczyć choć odrobinę składników pokarmowych przed zimą- nawożę wiosną za pomocą nawozów organicznych i mineralnych. Zbierać planuję w lipcu (tak jak i w tym roku). Aby czosnek wykształcił piękne główki, obrywałam pędy kwiatostanowe, które mogłyby odebrać siły witalne.
Czosnek jary według literatury oraz wiedzy osób bardziej doświadczonych sadzić powinnam przełom marca/ kwietnia, gdy ziemia będzie rozmarznięta. Natomiast zbiór ok dwóch tygodni po czosnku ozimym ( wrzesień według literatury)- jak to będzie z czosnkiem letnim dam jeszcze znać :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz